Opis projektu
Cel Projektu
Projekt "Podstawy wizualizacji danych z wykorzystaniem języka R" ma na celu promocję edukacji informatycznej, poprzez rozwijanie kompetencji, związanych z analizą i wizualizacją danych. Uczestnicy zdobędą umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi programistycznych, co zwiększy ich konkurencyjność na rynku pracy.
Planowana liczba uczestników to 51 osób.
Projekt jest skierowany do osób początkujących w zakresie przetwarzania i wizualizacji danych.
Planuje się przeprowadzenie trzech serii warsztatów (łącznie 48 godzin). Ma to związek z efektywnością procesu dydaktycznego i dostępnością miejsc w sali dydaktycznej - maksymalna liczba osób nie powinna przekraczać 17.
Główne działania - warsztaty stacjonarne w wymiarze 16 godzin (4 spotkania x 4h)
1. Wprowadzenie do języka R i jego podstawowych funkcji.
2. Omówienie narzędzi i bibliotek do wizualizacji danych (np. ggplot2).
3. Praktyczne ćwiczenia:
a) Import, przygotowanie i przetwarzanie danych
b) Analiza statystyczna rzeczywistych zestawów danych.
c) Tworzenie różnorodnych wykresów i wizualizacji.
d) Interpretacja wyników i prezentacja danych.
e) Projekty grupowe:
Praca w zespołach nad projektami związanymi z analizą danych.
Prezentacja wyników przed grupą i omówienie zastosowanych metod prezentacji wyników.
Problem, który jest adresowany przez projekt:
W dobie cyfryzacji i rosnącej ilości danych, umiejętność ich analizy i wizualizacji staje się kluczowa. Wiele osób, zwłaszcza w mniejszych społecznościach, nie ma dostępu do odpowiednich narzędzi i szkoleń, co ogranicza ich możliwości zawodowe i edukacyjne.
Uzasadnienie realizacji projektu
Realizacja projektu jest istotna z kilku powodów. Zdobycie kompetencji w zakresie programowania w języku R, który jest powszechnie wykorzystywany w profesjonalnych analizach danych, modelowaniu i przygotowywaniu aplikacji webowych, a dodatkowo jest udostępniany na licencji open-source, umożliwi uczestnikom:
a) Rozwój kompetencji: Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności, które są wysoko cenione na rynku pracy.
b) Wyrównanie szans: Projekt umożliwi dostęp do nowoczesnych narzędzi i wiedzy osobom, które inaczej mogłyby nie mieć takiej możliwości.
c) Wzrost świadomości: Uczestnicy nauczą się, jak efektywnie analizować i prezentować dane, co może być przydatne w wielu dziedzinach życia.
Wpływ na życie mieszkańców
Realizacja projektu przyczyni się do:
a) Zwiększenia kompetencji zawodowych: Uczestnicy będą lepiej przygotowani do pracy w zawodach związanych z analizą danych.
b) Wzrostu aktywności społecznej: Warsztaty i projekty grupowe sprzyjają integracji i współpracy w lokalnej społeczności.
c) Podniesienia poziomu edukacji: Projekt promuje ciągłe kształcenie i rozwój osobisty.
Beneficjenci projektu
a) Mieszkańcy lokalnej społeczności: Osoby zainteresowane rozwojem umiejętności informatycznych i analitycznych.
b) Studenci i absolwenci: Osoby poszukujące dodatkowych kwalifikacji i praktycznych umiejętności.
c) Profesjonaliści: Osoby pracujące w branżach wymagających analizy danych, które chcą poszerzyć swoje kompetencje.
Wymagania wstępne dotyczące wyposażenia i umiejętności uczestników
a) Znajomość obsługi komputera.
b) Posiadanie "laptopa" - zajęcia mają charaktery praktyczny.
c) Możliwość instalacji na posiadanym laptopie oprogramowania zewnętrznego: R (https://www.r-project.org/) oraz RStudio (https://posit.co/)
Projekt nie generuje kosztów utrzymania w kolejnych latach
Status projektu
Zweryfikowany pozytywnie
Komentarz
Projekt w sposób innowacyjny podchodzi do analizy danych, ich wizualizacji z użyciem narzędzi programistycznych. Działanie zakłada naukę programowania w języku R+ oraz praktyczne zastosowanie zdobywanej wiedzy, co jest niezwykle cenne.
Korzyści dla mieszkańców to zdobycie nowych umiejętności programistycznych i analitycznych (rozwój umiejętności cyfrowych), integracja społeczna wśród osób zainteresowanych tematem.
Założenia budżetowe są realne. Jest zgoda dyrektora Stacji Kultura, gdzie projekt ma być realizowany.